22.11.19

МУЛТИФУНКЦИОНАЛНА ОСНОВНА ШКОЛА – ОД ИДЕЈЕ ДО ПРАКСЕ


Рад "Мултифункицонална основна школа - од идеје до праксе" је презентован на научној конференцији "Наука и савремени универзитет" - НИСУН9, на Филозофском факултету у Нишу, 09.11.2019. године.

Резиме

            Да би се разумео свет у коме живимо, радимо и стварамо, а који се све брже и неминовно мења, неопходно је трагати и изналазити нова адаптивна решења у свим сферама друштва.
            Основно образовање и васпитање као подсистем целовитог образовног система, увелико је започело реформске процесе, који трају деценијама, што је разумљиво, јер сви друштвени системи су живи, динамични, стално еволуирају.
            Највећи проблем нашег друштва је опадање наталитета и дерурализација, чије се импликације релативно лако могу сагледати. Рефлексија наведеног проблема се по аналогији премешта и на функционисање основних, посебно малих школа у сеоским, али и у градским срединама. Кључно питање сада је – Шта учинити да се „дефект“ преточи у „ефект“, да опадање пређе у раст?  С обзиром да тачка раскршћа, није тренутна и временски орочена, једно од могућих адаптивних решења у организацији школа је мултифункционална основна школа. Мултифункционална школа, поред основних и посебних, примењује и додатне програме васпитања и образовања, који се темеље на - специфичним вештинама, афинитетима и талентима наставника и ученика и ресурсима средине. Обогаћен школски програм може да подстакне развијање ширих интелектуалних потенцијала и целовит развој личности ученика, а компензаторни принцип мање ђака, више рада“ да ублажи проблем мањег броја деце.
             Примарни задатак образовног система је да дела у правцу будућности, стварањем бољих и уједначених услова за трансфер знања и искустава деци и одраслима, где год она била, у сеоским или градским срединама, у малој или великој школи. Овај аргумент је сасвим довољан за покретање, нових, примерених времену, креативних васпитно-образовних идеја и могућности, које теже достизању васпитног идеала – целовито развијена, односно, свестрана личност.
                        Кључне речи: Мултифункционална школа, основно образовање, додатни програми, мале сеоске школе, васпитна улога школе


0 коментара:

Постави коментар